Het proces van maken
Een Time Capsule-video
Intakegesprek
Ik krijg een goed beeld van wat voor jou belangrijk is en begeleid je bij alle stappen van het maken van een professioneel video-interview.
Interview
We beginnen met een korte kennismaking en vergeten de camera. De voorbereide vragen zijn 'slechts' een startpunt.
Voorbereiding
Ik bereid het interview voor en pas mijn vragen aan op basis van onze intake. We hebben een incheckgesprek voordat we gaan fotograferen.
B-roll schieten
Om het interview te verrijken hebben we extra beelden gemaakt van de omgeving van de protagonisten om een authentieker verhaal te creëren.
Opname instellen
Ik zoek een ideale opnamelocatie met een comfortabele zitplek. Ik stel mijn spullen in en controleer de licht- en audiokwaliteit.
Na-productie
Ik krijg een goed beeld van wat voor jou belangrijk is en begeleid je bij alle stappen van het maken van een professioneel video-interview.
Intakegesprek​​​
Tijdens ons intake (video)gesprek ga ik doorenkele basisvragen, geef wat advies en luister speciaal naar uw behoeften. Door jou, je verwachtingen en wat belangrijk voor je is beter te leren kennen, kan ik betere vragen stellen en zo een doordachter en zinvoller interview hebben.
Ik wil jou speciaal makencomfortabel voelenmet het proces en zal vragen wat dingen in de weg kunnen staan. Ik zal vragen om bv. als er uiteindelijk onderwerpen of vragen zijn om te vermijden. ik zalzorg voor allesdat hoort bij het produceren van een professioneel video-interview en zal je er doorheen leiden om je totale gemoedsrust te geven.
Voorbereiding​
Na ons gesprek zal ik het interview voorbereiden door mijn aantekeningen door te nemen enmijn vragen aanpassen. Ik heb een grote catalogus met vragen per thema en doelgroep waaruit ik een selectie kies, pas ze aan en voeg er enkele toe op basis van onze intake.
Voor onze opnamedag heb ik een beetjeCheck inmet jou. Uiteindelijk kwamen er nieuwe gedachten of vragen bij die we vooraf kunnen bespreken zodat niets een ontspannen en voorbereide draaidag in de weg staat.
Opname instellen​
ik werk metprofessionele video- en audioapparatuurom het beste beeld en geluid uit de opname te halen. Extra licht- en interviewmicrofoons zijn belangrijk om een opname van topkwaliteit te krijgen. Ik gebruik bv. een grote softbox-lamp om een heel zacht en natuurlijk ogend beeld te creëren, ik hou de dingen graag 'simpel' en kalm met de nadruk op de boodschap. Geen speciale effecten, drones of snel bewegende beelden, omdat het alleen maar afleidt van wat de persoon deelt.
Ik zal op zoek gaan naar de ideal opnamelocatiein het huis, stel camera, lichten, microfoons in en een comfortabele plek om op uw gemak te zitten. Ik zal letten op de beeldcompositie, lichtrichtingen, belichting, kleur, microfoonniveaus en kwaliteit. ​​
Ik zet spullen in:
1) licht installeren (close-up instelling % lichtbak licht)
2) ik kijk naar veldmonitor
3)
Het interview​
Ik zal eerst beginnen met een beetje kennismaken met elkaar om je op je gemak te stellen en je te laten voelenvergeet de cameradie naar jou wijst. De voorbereide vragen zijn 'slechts' een startpunt voor een goed gesprek​.
Er zijn een paarrichtlijnen​ Ik volgom een rijk en diepgaand gesprek te hebben:
-
Open vragen zullen me meer diepgang en rijkdom geven.
-
Heb een open geest, geen ruimte voor oordelen en evalueren. Nieuwsgierigheid en respect leiden me verder en helpen me om mijn gesprekspartner echt te leren kennen.
-
Stilte is de sleutel. Geef ruimte en ruimte om na te denken en te antwoorden. Ik zal aandachtig luisteren zonder te onderbreken. Het gaat niet om mij.
Goede vragen (en dus betere antwoorden) komen op basis van wat je hoort, in plaats van de 'statische' lijst met vragen. Door mij te specialiseren in interviews over het innerlijke leven van mensen, ben ik een betere luisteraar en let ik erop om die relevante woorden te vinden die het waard zijn om in een tijdcapsulevideo vast te leggen.​
​
Voor de geïnteresseerden, hier een lijst vanrelevante boeken over hoe u gesprekken kunt voeren die ertoe doen dat ik u aanbeveel:
-
We moeten praten, Celeste Headlee (ze heeft ook een geweldigeTEDTalk)​
-
Je luistert niet, Kate Murphy
-
Geweldloze communicatie, Marshall Rosenberg
de mensen (minder uitrusting), glimlachend, hartelijk
B-roll*
Totverrijk het interview Ik schiet en voeg extra relevante videobeelden toe van bijv. de geïnterviewde in zijn huis, picture frames aan de muur of kinderkamers met hun speelgoed. Deze shoots heten B-Roll, lees meerhier. Door dit te doen creëer je een professioneler ogende video, maar vooral een meer authentieke en persoonlijke opname van de hoofdrolspeleromgeving.
​
*Met Advanced en Deluxe optie (zie producten)
Na-productie
ik zal eersthet interview transcriberenom de rode lijn in het verhaal te kunnen vinden en de puzzel samen te leggen. Dit is een veelgebruikte techniek bij het maken van documentaires om het verhaal eerst te bewerken op basis van een script/woorden. Het is extra werk maar het geeft wel een veel beter eindresultaat.Bij het samenvoegen van alle elementen in de montage draait het allemaal om een goede timing en ritme tussen woorden, voldoende witruimte en ondersteunende (niet storende) muziek en b-roll.
Beeldkleur- en belichtingscorrectie geven de video de uiteindelijke look en touch, aangezien het originele materiaal (hoe duur uw camera ook is) altijd moet worden aangepast. De kwaliteit en helderheid van de stem worden ook verbeterd, zodat het gemakkelijk te begrijpen is, waar je de video ook bekijkt.
​
Het bestand zal beschikbaar zijn inverschillende resolutieszodat u het op verschillende manieren kunt gebruiken en ervan kunt genieten: voeg het toe aan uw online fotowolk van voorkeur zoals Google Foto's, voeg het bestand toe aan uw mobiele telefoonopslag en stream het naar een smart-tv, deel het op WhatsApp om te delen met vrienden, jijupload de video naar je persoonlijke YouTube-kanaal als een privévideo die alleen jij en mensen met de link kunnen bekijken.
​
​​​
Behoud van het innerlijke leven van
om het opnieuw te beleven
to relive it
Preserving the inner life of
A precious keepsake from
Intake | Planning
Na een eerste kort contact, boeken we een verkennend gesprek in. Tijdens dit gesprek leer ik je wat beter kennen, krijg ik een idee van wie je bent en wat je verwachtingen zijn. We bespreken welke onderwerpen we (niet) moeten behandelen en plannen de shoot.​
Daarna bereid ik de shoot voor: de ruwe verhaallijn opstellen, de interviewvragen voorbereiden, scouten voor B-roll enz.
What is A and B-Roll and why
A-Roll and B-Roll refer in video production to the type of footage taken. B-Roll enriches the interview, makes it even more personal, authentic and worth keeping to enjoy later.
Een rol
Is de belangrijkste interview beelden. Dit omvat de hoofdverhaallijn en de gesproken stem. Het is de basis van de documentaire.
B-roll
Is al het extra beeldmateriaal dat rond de A-Roll is gebouwd om het hoofdverhaal te versterken. Deze beelden voegen context toe, versterken verhaallijnen, tonen voorbeelden, creëren een bepaalde sfeer enzovoort. Het tilt de documentaire naar een kwaliteit die verder gaat dan het lineaire, onbewerkte vraag-antwoordformaat.
Gepersonaliseerde B-roll
B-Roll-beelden die de omgeving en de leefruimte met de geïnterviewde laten zien, maken de documentaire authentieker, bijvoorbeeld close-ups van de geïnterviewde tijdens dagelijkse routines.
Een dierbaar
aandenken aan
Meer dan een
videoportret, levensverhaal of herinneringsfilm
Een retrospectief
A life well lived, een retrospectief
Deel wijsheid die je in al je jaren vergaarde
met je dierbaren en alle toekomstige generaties.
​
Laat hen je waarden, wijsheid, levenslessen of liefdesverhaal na. Geef je familiegeschiedenis door.
Wat zijn de belangrijkste waarden in het leven?
Heb je ergens spijt van?
Wat waren de meest bepalende momenten in je leven?
Waar ben je het meest trots op?
Hoe zou je herinnerd willen worden?